Att amma mitt barn...

Först ska kvinnan genomgå en graviditet som i sitt fullo är fantastisk och underbar men även kan innehålla många prövningar och svårigheter. Det som följer därefter är en förlossning, som oavsett om den sker vaginalt eller som för mig med kejsarsnitt, också kan innehålla smärta och frustration. Men det resulterar trots allt i det mest underbara som du kan uppleva, födseln av ditt barn. Det är en känsla som inte går att beskriva, du är nu mamma- en högre form av att vara kvinna, total lycka. Nu får du pröva dina vingar som förälder till den mest fantastiska varelse som finns - ditt barn. Och sen var det det där med att amma........

Att amma mitt barn och jag som då har 3 stycken upplever detta som en kamp. Det är häftigt när det lyckas, att du kan ge ditt barn närhet och framförallt föda. Men runt detta är det ömmande bröst som skall luftas och hållas varma. "Akta dig för att öppna frysen då kan du få mjölkstockning." Trasiga bröstvårtor som blöder och varar, men det är ingen fara för barnet....nä, men hur kul är det? Du ska använda fetvadd och bröstvärmare när du går utomhus... Om du har sår på vårtorna så kan du antingen kurera dig med havssnäckor eller en inpackning med bröstmjölk och glapack... Och som om det inte vore nog med att du ska pressa fram mjölk åt ditt barn, så är det även bra om du kan pressa fram några fler deciliter, för bröstmjölk är bra mot allt!! Du kan spruta det i barnens näsor och öron, du kan smörja stjärtar och torr hud, ja det är bra mot allt. Bröstmjölk is da shit!!
Jag har 3 barn med 3 olika tekniker vad gällande amning, varav bara 1 barn som har förstått hur man gör. En dag när jag satt och kämpade med att amma ett av mina barn och till slut fick ge upp och ge det gråtande och frusterade barnet till sin pappa, så brast jag ut i gråt. Alla dessa hormoner sköljde över mig och jag grät och kände mig usel för att mitt barn inte ville ha mig och mitt bröst...

Att vara kvinna och mamma är underbart, men varför denna press på oss?? Inte bara den fysiska utan även den psykiska. Och när allt detta barna födande och ammande är över så står vi där med hängande tuttar o hängande magar, med bristningar och extra kilon....
Misstolka mig rätt, jag är stolt över att vara kvinna och ännu mer stolt över att vara mamma till de 3 underbaraste barn som finns och det är värt allt det jobbiga bara för en sekunds gos med mina barn. Att bara få höra dom andas när dom sover...
Men att vara kvinna kan ibland kännas jobbigt och orättvist...allt hamnade på vår lott. Det som hamnade på männens lott var att jaga, fixa käk och skydda oss....hur då i dags läget, genom att spela PS3 och köra förbi Mackedonkens drive in eller...!? Och detta är inte riktat som kritik mot alla män, för jag vet att det finns enormt många underbara män och pappor därute och jag lever själv med den allra bästa.

Att amma mitt barn...

                     
                                 * Bilden är lånad*


Kommentarer
Postat av: Lollo

Det var bra skrivet! Tycker du ska amma den det funkat med isället för att sitta i frustration och tårar allt för mkt. Det funkar inte för alla, så är det bara. Om än det är "det bästa" så är det inte till vilket pris som helst! Kämpa ok, men inte mer än man själv vill! Kanske man inte ska läsa så mkt om allt utan bara "köra på känn".. Fetvadd hit och dit, ibland kan det rekommenderas kyla mot svullna tuttar (?!).... Vad som känns bäst lixom!

När amningen är över får du lira ps3 och fixa driveinkäk till familjen med gott samvete!! :)

Lycka till!

2010-03-11 @ 21:52:52
Postat av: Marlene

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver! Jag kan än idag ha ångest och må dåligt över att jag inte lyckades med amningen. Jag kämpade i en månad lite drygt, till jag till slut fick ge upp. Kände mig totalt värdelös som mamma, fastän lillan gick upp i vikt och mådde hur bra som helst på ersättning. Det är ju många fördelar med flaskmatning också...faktiskt...pappan blir ju delaktig på ett helt annat sätt och man blir inte lika låst vid barnet. Men allt sånt är ju så svårt att ta in då det är så mycket press ang. amning "utifrån".



Måste även passa på att gratulera till dina 3 små underverk! Tycker det är så fascinerande att läsa om er :) Varma lyckönskningar!



Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback