Barnmat!

Jag är inte den bästa på att prata gott om mig själv, men nu tänkte jag skriva lite om barnmat.
Vi ger ju barnen bara mat som vi gör själva och det är jag faktiskt stolt över. Jag trodde inte att vi skulle ha tid, men det går bra och är ju nyttigare och mer ekonomiskt tror jag. =))
Vi provade lite burkar i början, men gjorde även eget och sen har burkarna försvunnit.

Än så länge får dom välling till "frukost" och gröt till lunch. Som jag har nämnt tidigare så blandar vi ju köpesgröten med vanlig havregrynsgröt, vilket funkar väldigt bra, i början så mixade vi havregrynsgröten men nu behövs ju inte det. Till gröten gör vi egna fruktpuréer, ofta äpple o päron, men även andra frukter och bär som kiwi, mango, jordgubbar, hallon och blåbär.

Mellis är något som jag ibland har tyckt har varit besvärligt, men det är bara fantasin som sätter gränser. Idag fick dom mosad mango med keso. Andra exempel på mellis kan vara fruktsallad, hemmagjord mannafrutti, fil eller yoghurt blandat med frukt eller bär, mosad avocado m.m Dom får även rån eller smörgås till, ofta med leverpastej som pålägg.

Gällande middagen så äter dom numera det mesta, igår serverade vi kotletter som är mixade tillsammans med äpple, lök o bacon i en gräddsås med dijonsenap och till detta potatismos, det tyckte dom jättemycket om! =)) Dom äter det mesta helt enkelt, fågel, fisk och mittemellan. =)) Chili con carne, currykyckling, viltskav, fiskgrytor m.m m.m Gällande kryddor så äter dom det mesta utom salt så klart, vitlök, peppar, oregano, timjan, m.m Dom har även fått i princip allt i grönsaksväg i maten, champinjoner, tomater, lök, paprika m.m

Jag länkade tidigare till en sida som gav oss mycket inspiration, gör det nu igen, kolla
här!

Laga mera egen mat, det är så kul att se när barnen tycker det är gott! =)) Och en stolthet när man har lagat det själv! Och dessutom blir det nog enklare sen när man ska äta tilsammans allihopa! =))

Tjing tjing!! =))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback