Trillingar i vardagen!

Jag har fått önskemål från en läsare att berätta lite mer ingående om vår vardag. Om blöjor, matning, nattning och hur vi som trillingföräldrar hanterar vardagen m.m m.m =)))

Jag kan erkänna att jag är en planeringsmänniska ut i fingerspetsarna så när vi fick veta att vi skulle få trillingar då var det bara att börja fixa. =)

När det gäller sängar, så köpte jag på Blocket 3 st spjälsängar av märket Leksvik från IKEA. Dessa sängar går att göra om till juniorsängar så småningom varav jag kände att det skulle vara en bra ekonomisk lösning för oss. I och med att jag hittade dessa begagnat så har jag ju tjänat in några kronor och vi kan ju ha dom i ganska många år hoppas jag. =)
Dessutom tycker jag att dom är väldigt fina! =))


Gällande nattning, så har vi varit konsekventa med att barnen somnar och sover i sina egna sängar. Först sov dom tillsammans i en säng, senare två och nu i varsin. Det har funkat riktigt bra. Så klart att det grinas och ska tuttas o grejjas ibland en himla massa, men vi har haft tålamod och vi har väldigt snälla barn. Som nattrutin har vi först pyjamas, sen nattmålet och sen gonatt i sängen med speldosa och varsin snutte.
 Dom är ju underbara när dom sussar så sött! ;)








När det gäller blöjor så går det ca 15-20 blöjor per dag, ca 30-35 kr. I början så bytte vi på barnen vid varje måltid så då gick det 24 st blöjor per dag, men det minskar ju medans dom blir större. Som trillingförälder så får man från både Libero och Pampers blöjor för ca 1000 kr i sponsring, vilket är jättebra. Skicka bara in födselbevis på bebbarna så kommer blöjorna till dörren! =)) Sen är det ju självklart att man utnyttjar ALLA rabattkuponger som finns.

Vi har även pratat med våran lokala ICA handlare och han är snäll och hjälper oss. Han tar hem det vi behöver i stora mängder och så får vi lite rabatt på det. =))) Tack Danne! =)))

Jag ammade ju delvis de första 4 månaderna vilket också såklart drog ner kostnaderna lite, vi hyrde dock en elpump från BB och det kostade ca 400 kr/månad.

Gällande mat så kostar Babysempen ca 15 kr/liter och det har gått för oss mellan 2-3 liter per dag dvs 30-45kr. Senare byts ju detta ut mot gröt och välling och så småningom mat. Vi har tänkt att göra så mycket mat som möjligt själva. Vi har redan börjat med att varva den köpta banangröten med havregrynsgröt eller grahamsgrynsgröt, för att kunna gå över till det så småningom. Det blir en hel del jobb med egen mat, men ack så mycket billigare och nyttigare. =))

Alltså blöjor och mat till kidsen ca 70 kr per dag i snitt, det blir ju 2100 kr på en månad. Observera att detta är en uppskattning tagen från min familj, inte fakta. =)

Jag har även mailat några företag och fått hemskickat en del grejjer vilket också är enormt tacksamt, alla bäckar små som man brukar säga. T e x tandborstar till hela familjen, hudvårdsgrejjer till barnen m.m

Kläder till barnen har vi också fått en massa av från vänner och familj. Sen har jag traderat hem ganska mycket och sen ser jag också till att handla på rea. Det spelar ingen roll om det är 4 storlekar för stort, jag vet ju att den dagen kommer att komma. =))

Vagnar.... Jag fick tipset om att skaffa en Urban Jungle tvillingvagn i början, vilket jag gjorde. Anledningen till det är att det är ett av få märken som har en bred liggdel så att alla tre ryms. Det är en jättebra vagn som vi har varit och är väldigt nöjda med.



Nu har vi även köpt en UJ trillingvagn begagnat. Den kommer att användas främst som promenad/transportvagn för mig och barnen när pappan börjar jobba i september. Sen kommer vi även att införskaffa en singelvagn så att när hela familjen är på väg så blir det en singel och en dubbel som tas med.

Om det är något speciellt som jag känner att jag inte hade velat vara utan, så är det babysittrarna. Dom har varit guld värda. Barnen trivs i dom, man kan ta med dom in i olika rum och även använda dom när vi har sångstund eller något sånt. Man behöver ju inte ha 3 st av allt, men 3 sittrar är bra att ha tycker jag! =)

Gällande föräldraledighet så har vi ju 840 dagar tillsammans + pappans 30. Vi har gjort så att vi har varit hemma tillsammans från början och kommer att vara det tills att kidsen är 7 ½ månad, då Mattias börjar jobba. Jag kommer då att fortsätta vara hemma med barnen och jag kommer att försöka klara det själv. Jag tror att det kommer att gå bra. Det har varit väldigt skönt att få vara hemma tillsammans och hjälpas åt med att skapa rutiner i vardagen, speciellt eftersom att vi är förstagångs föräldrar. Och väldigt mysigt att få den här tiden tillsammans som familj, det händer ju bara en gång i livet. =)

Jag har införskaffat en lekhage som kommer att monteras upp när Mattias börjar jobba. Den är 190 cm i diameter och ser ut så här.



Den behövs nog så att jag kan ha barnen på ett säkert ställe medans jag lagar mat, går på toa osv. Jag vet att många är kritiska till detta, men då är ni hjärtligt välkomna hem till mig o prova ta hand om trillingarna! ;)

Övrigt så vet ni ju sen innan att vi har bytt bil och boende också, vilket skedde medans barnen låg i magen. Vi bytte våran villa mot ett radhus, viket vi är väldigt glada över att vi gjorde. Vi trivs så väldigt bra nu och det är så mycket mer praktiskt att bo så här. Ford Mondeo blev en Chrysler Grand Voyager, som även den kan kännas trång ibland. =))

Till sist så tror jag att det handlar väldigt mycket om inställning. Inställning till livet i stort och dom prövningar som man får. Det beror inte på hur man har det utan på hur man tar det. Jag väljer att vara positiv i det mesta och in i det längsta. Det är inte alltid lätt, och jag har också dagar då jag bara tycker att allt är piss o skit så klart. Men livet är ju som en gunga, det går upp och det går ner, men det är ju helt underbart också! He onche!

Jag är en tacksam och lycklig trillingmamma och jag vill även ge en eloge till min man som nog är den bästa trillingpappan jag kan tänka mig!



Kom ihåg att alla goda ting är 3!! =))









Kommentarer
Postat av: Tatja

Hej gumman!

Om det är någon som klarar allt med ett leende på läpparna så är det du. Sköt om er nu & glad midsommar. Kram.

2010-06-24 @ 07:18:31
Postat av: Bumsan

Tatja: Tack! Hoppas ni får en härlig midsommar! Kram!

Postat av: Tessah

Va fint inlägg :)

Klart livet är en gunga! man får följa det med ett leende på läpparna :D

Glad Midsommar!!! :) Kram kram!

2010-06-24 @ 08:21:05
URL: http://tessah.blogg.se/
Postat av: lizaloop

Bra skrivet, lekhage måste ju vara super för er. Hehe tillåmed jag har ju en bara för mina besökare... ;)

2010-06-24 @ 17:47:08
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Bumsan

Liza: Då är det ju er vi ska komma o hälsa på i sommar! =)) Ni har ju gott om plats för en trillingfamilj! ;)

2010-06-24 @ 18:36:08
URL: http://bumsis.blogg.se/
Postat av: Parisa

Tusen tack för den detaljerade beskrivningen. Jag hoppas att jag kan vara lika positiv som du e ;) Du är en förebild för oss blivande trilling mammor:) Glad midsommar på Er alla 5! Kramar

2010-06-24 @ 21:36:35
Postat av: Sandra

Va du ha skrivit. :) Interssant och kul med alla dina uträkningra. Då får man som lite hum om att det går en del pengar. Men det ha man igen i längden. Kanse inte pengar i handen men i annat. Du är så härligt positiv. De gillas. Jag som också ha trillingar känner mig också mest positiv. Allt går bara man vill, och går det dåligt vet man ju vad man inte ska göra.

2010-06-27 @ 21:26:30
URL: http://www.heltvanligmorsa.blogspot.com
Postat av: Patita

Oj oj oj, och här går jag och oroar mig för 1 :P



Lycka till med allt...jätte fina trillingar :)

2010-07-13 @ 21:43:26
URL: http://patitas.blogg.se/
Postat av: Mirjam

Hejjjj,,



Vad roligt att läsa detta,, jG Hr själv trillingar i samma ålder som dina och min vardag och rutiner ser precis ut som ditt... :)) men just idag har två av dem feber, jag har två pojkar o en flicka,,, + en två o halv åring hemma ,,, nästan som fyrlingar.. underbart men ibland sååååå hhahahha,,, lycka till med allt,, :)

2011-06-20 @ 16:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback